Jdi na obsah Jdi na menu
 


Čtení s dětmi

3. 10. 2008

Jak číst s dětmi, aby je to bavilo

Knížka by měla být pro dítě synonymem příjemných pocitů...

Knížka by měla být pro dítě synonymem příjemných pocitů...

 

Řekni mi, co čteš, a já ti povím, jaký jsi, praví přísloví. Malý čtenář se opravdu pozná: má bohatou slovní zásobu, široký rozhled a velikou fantazii.

S láskou ke knihám se člověk bohužel nerodí. Jsou sice typy dětí, které jsou ke knihomolství předurčeny (to jsou ta klidná, hloubavá dítka), ale hlavní roli v budování vztahu ke knihám hrají rodiče. Proč jsou knihy v životě dítěte tak důležité? Nejen že jsou zdrojem informací, které utvářejí jeho životní názory a postoje. Naslouchání a později čtení příběhů navíc rozvíjí i bohatost slovní zásoby, dítě prostřednictvím pohádkových příběhů čerpá morální a etické zásady platné ve společnosti a v neposlední řadě také zapojuje fantazii a myšlení.

Kdy je nejlepší čas seznámit děti s knihou? Začít můžete už doslova od kolébky! Díky vašemu hlasu odříkávajícímu známé pasáže pohádek si dítě zamiluje chvíle s knihou. Brzy budete sklízet první ovoce: až bude vaše dítě starší, bude se čtení příběhů dožadovat samo. A okamžiky, kdy se s vaší dcerou nebo synem pohodlně usadíte do křesla a společně se začtete do řádků, v nichž dobro vždy vítězí nad zlem, budou patřit k nejhezčím ve vaší rodičovské kariéře.

Čtení s miminkem

Malé děťátko si víc než zábavný děj užívá melodičnost vašeho hlasu. Tří- až šestiměsíční nemluvně opravdu neocení výběr pohádky či říkadla, ale jeho pozornost poutá něco jiného: ta barevná věc, z níž čtete. Ze všeho nejraději by knížku vzalo do úst a pořádně ji prozkoumalo. Na konci prvního roku si už ale váš junior může začít čtení užívat, a dokonce si vybrat svoji oblíbenou pohádku.

Co se z knížek naučí?
Když obracíte stránky s dítětem v náručí, začne si spojovat knihy s příjemným pocity a blízkostí matky (či jiného milého člověka). Kniha se tak pro něj pomalu začne stávat symbolem uspokojení a pohody. Co je však nejdůležitější - čtení malému dítěti pomáhá učit se řeči. Poslouchá slova a věty z úst toho, kdo čte, a nasává intonaci, přízvuk, výslovnost... Děti, kterým jejich rodiče často čtou, se od svých (v tomto směru zanedbávaných) vrstevníků liší bohatou slovní zásobou, užíváním specifických slovních obratů a zájmem o širší spektrum témat.

Jak udělat čtení zábavnější?

  • Úplně nejmenším ‚čtenářům‘ pořiďte knížku z plastu či látky. Jejich zvědavost v prvních měsících života uspokojí hmat a cit v ústech. Oblíbené jsou knížky, které vydávají zvuky nebo při doteku šustí atd.
  • Nejmenší děti mají rády obrázky či fotografie obličejů, zejména jiných dětí. Vyberte takovou knížku, nebo sama vyrobte leporelo s tvářemi dítěti známých lidí. Každý den k nim můžete vymyslet jiný příběh.
  • Buďte názorní. Budete-li dítěti ukazovat na obrázku telefon, přidejte i zvuk: „Crr, crr, haló? Kdo je tam? Tady je máma!“
  • Zdůrazněte věci z reálného života. Když jdete na procházku, ukazujte dítěti věci, o kterých jste četli. Vidíte psa? Připomeňte dítěti leporelo o Pejskovi a kočičce. To mu pomůže pomalu si uvědomovat, že pes je označení zvířete, a ne jen jeden obrázek v knížce.

Čtení s batolaty

Ve věku dvou až tří let už děti chápou, že se v knížkách čte text a prohlížejí obrázky. Batolata pochopitelně neocení psaný projev ­- jen pouze jako čtení od maminky - ale doslova milují obrázky. Ukazují na ně a pojmenovávají je, nebo napodobují jejich zvuky. Ve zvláštní oblibě mají tematická leporela (například knížky o autech, zvířatech, tvarech, oblečení...) a knihy s posuvnými částmi (otevírání okének, otáčení kol, vysouvání postaviček atd.)

Co se z knížek naučí?
Kolem osmnácti měsíců už dítě začíná chápat slova jako jednotlivé pojmy označující konkrétní předměty či skupinu předmětů. Ví, že hrníček je to, z čeho se pije, a že postýlka je místo, kam chodí lidé spát. Na začátku druhého roku je už dítě schopno předvídat děj. Také si začíná pamatovat příběh, ví, co se stane na příští straně, která slova přijdou... Batolata v tomto věku jsou nadšená do opakování - ráda poslouchají jednu knihu pořád dokola a na rozdíl od vás je příběh dlouho ne-omrzí. Proč? V tomto věku děti potřebují jistoty. A fakt, že se mraveneček v lese sice polámal, ale doktor mu vzápětí poklepe na srdíčko a napíše recepis, jim ji dává. Opakování stále stejné pohádky nebo říkadel často vede k tomu, že si dítě text zapamatuje písmeno od písmena. Co z toho plyne pro vás? Neopovažujte se podvádět, měnit text nebo ho nedejbůh zkracovat. Budete vždy odhaleni!

Jak udělat čtení zábavnější?

  • Přizpůsobte se dětem. V tomto věku děti vydrží s pozorností přibližně 10 minut. Nevybírejte tedy zbytečně dlouhé příběhy, nestihnete je dočíst. Když uvidíte, že se dítě nudí, zastavte a dočtěte pohádku, až bude mít zase zájem.
  • Vhodnější než dlouhé klasické pohádky jsou zkrácené verze, veršovaná leporela nebo říkanky. Jejich výhodou je zábavná rytmičnost. Díky ní si dítě text také snáze zapamatuje.
  • Zosobněte příběh. Udělejte z vašeho dítěte hlavního hrdinu příběhu nebo nahraďte jména postav v knize jmény kamarádů či lidí z vašeho okolí.
  • Čtěte i přes den. Příběhy na dobrou noc jsou skvělé, ale před spaním už nemáte zájem o pohádce s dítětem příliš diskutovat, aby se zbytečně neprobralo. Ve dne je na to vhodnější doba.
  • Mějte knihu v ‚pohotovostní‘ tašce. Děti se prohlížením obrázků zabaví, kdykoli to budete potřebovat (v MHD, u doktora, při čekání na poště atd.)

Čtení s předškoláky

Čtení s dětmi ve věku 3 až 5 let bývá nejzábavnější, protože se již stávají aktivními účastníky. Obrázkové knihy je ponoukají k tomu, aby vymýšlely vlastní příběhy.

Co se z knížek naučí?
Děti v tomto věku se už pokoušejí o čtení a psaní. Není žádnou výjimkou, když se umějí podepsat tiskacími písmeny a řadu dalších písmen dokážou poznat. Některá slova už děti ‚přečtou‘ - pamatují si je podobně jako obrázek a vědí, co znamenají. Nenuťte dítě učit se víc, na čtení mají ještě čas. Pokud je ale samo v tomto směru aktivní, podpořte ho.

Obrázkové knihy pomáhají dětem v tomto věku vytvářet si důležitá spojení mezi postavami a jejich životem. Vybírejte knihy například o dni školáka, o různých povoláních, životě v přírodě apod.
Čtěte dítěti nahlas a pravidelně. I pouhé poslouchání mu pomůže rozvinout mateřský jazyk - slov, která aktivně používá, je stále výrazně méně než těch, kterým rozumí.

Jak udělat čtení zábavnější?

  • Povídejte si o knížkách, mluvte o tom, co jste přečetli. Spojte příběhy se životem dítěte: „Vzpomínáš? Loni jsi také letěl letadlem!“
  • ‚Vydejte‘ knihu: dejte dohromady pár papírů a požádejte dítě, aby vám nadiktovalo svůj příběh. Zapište jej a nechte dítě, aby k němu namalovalo obrázky.
  • Používejte čtení jako odměnu. Když se vaše dítě chová hezky, za odměnu mu přečtěte příběh nebo dva navíc. Takto si bude moci více užít vaší přítomnosti a tulení.

Čtení se školáky

V první třídě se děti učí číst a pokoušejí se louskat své první knížky. Některé děti jsou novou dovedností jako omámené a čtou samy a rády. Jiné - někdy jsou to děti, které mají potíže se soustředěním - se raději utíkají k ‚jednodušší‘ zábavě, nebo chtějí, aby ji i nadále četli rodiče. Vyhovte jim a nenuťte je ke čtení ‚násilím‘ (zvláště pokud jste je ke knížkám dosud aktivně nevedli). Cestu ke čtení si musí najít samy. Pomoci jim můžete tím, že je budete zásobovat literaturou týkající se jejich zájmů.

Jak udělat čtení zábavnější?

  • Začínající čtenáři moc nemají rádi knížky bez obrázků. Přece jen - názornost potřebují, protože jim pomáhá děj snáze pochopit. Vybírejte proto prvňáčkům knížky bohaté na ilustrace a tištěné větším písmem.
  • Některé děti odrazuje od čtení množství textu. Nabídněte potomkovi komiks!
  • Sledujte knižní novinky a trendy. Starší děti už hodně hledí na názory vrstevníků, a když nebudou v obraze, budou ‚definitivně znemožněni‘. Schválně... Jak končí poslední díl Harryho Pottera?
  • Přihlaste dítě do dětské knihovny. Samo si zde může vybrat knihu, která ho zaujme. Pokud se mu nakonec nebude líbit, může ji jednoduše vrátit a půjčit si jinou. A vy ušetříte peníze.
  • Zaujala ho fotografie na titulní straně novin nebo časopisu a ptá se, co na ní je? Vybídněte ho, ať si k ní přečte text a odpoví si tak sám. Naučíte ho tak získávat informace. Tato dovednost - tedy, že vše, co chce a potřebuje znát, najde v knihách nebo na internetu - se mu bude za pár let hodit při studiu.

6.gif(1 kb)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář